Refo-jongeren bewust minder online

Zo’n veertig procent van de refo-jongeren heeft mediawijze interventies ondernomen om minder online te zijn. Dit hebben ze gedaan door apps te verwijderen, hun telefoon vaker weg te leggen, apps te gebruiken om inzicht te krijgen in hun schermtijd, met zichzelf af te spreken minder online te zijn of te proberen hun online activiteiten te toetsen aan de Tien Geboden. Dit blijkt uit een onderzoek van het practoraat ‘Onderwijs online’ van het Hoornbeeck College onder meer dan tweeduizend jongeren die reformatorisch onderwijs volgen. Dit onderzoek presenteerden zij vandaag, in de week van mediawijsheid.

In de top zes van meest gebruikte dagelijkse online toepassingen, staan WhatsApp (88%), Instagram (74%) Snapchat (54%), YouTube (muziek) (48%) en Netflix (40%). De telefoon of tablet is een ontspanningsinstrument geworden. Meer dan tachtig procent gebruikt het om ontspanning te krijgen door het bekijken van filmpjes via YouTube, uitzendingen via NPO of het spelen van een spelletje. Het bekijken van speelfilms via Netflix, Videoland of een andere aanbieder, lijkt bij de jongeren die reformatorisch onderwijs volgen redelijk standaard te zijn. Meer dan helft van de jongeren kijkt een of meerdere keren per week een speelfilm. Een kleine twintig procent geeft aan dit nooit te doen. De helft van de jongeren heeft een eigen abonnement op een site om speelfilms te bekijken. Op sociale media zijn deze jongeren vaak actief. Ze gebruiken meestal één tot twee uur per dag om deze kanalen bij te houden. Via de link is het onderzoeksverslag te vinden.